Nešetřete na oleji, šetřete motor

Výběr správného motorového oleje zaručí automobilu delší životnost a řidiči tisíce šťastných kilometrů. Jak si jistě pamatujete s hodin fyziky, čtyřdobé motory se dělí na benzínové (zážehové) a naftové (vznětové). Pokud jste si vědoma tohoto nejdůležitějšího rozdílu, pak máte z poloviny vyhráno a vůz v relativním bezpečí.

Výměna motorového oleje se odvíjí od aktuálního technického stavu vozidla a počtu najetých kilometrů. Standardně se olej mění mezi 15 000 až 30 000 km včetně olejového filtru. U nových automobilů, jež k majiteli putovaly přímo z výrobní linky, se doporučuje výměna již po první tisícovce ujetých kilometrů opět včetně filtru. Naprosto odlišný scénář je u vozidel pořizovaných z autobazarů, u těch se obecně doporučuje výplach motoru.

V případě, že si na výměnu oleje troufáte vlastními silami, nezapomeňte předtím motor dokonale zahřát na provozní teplotu, které dosáhnete po dvaceti minutách jízdy. Jízdou dojde k tzv. homogenizaci veškerých úsad, kalů a mechanických nečistot. Olej následně musíte vypustit a nechat důkladně vykapat. Je nutné vyměnit celou olejovou náplň včetně olejového filtru. S vyjetým olejem a jeho následnou ekologickou likvidací vám pomohou například sběrná místa.

Pro co nejdelší živostnost motoru vašeho vozu je lepší strategií zvolit kvalitní olej. Na trhu je jich několik, velmi dobré vlastnosti má například řada českých olejů MOGUL EXTREME. Výběr oleje se nevyplácí podceňovat, protože nekvalitní produkty způsobují velké opotřebování motoru, které často končí i jeho zadřením, vyšší spotřebou nebo nižším výkonem.

Při doplňování oleje byste si měla ohlídat viskozitní klasifikaci oleje. Viskozitní klasifikace popisuje letní a zimní třídy olejů. Moderní motorové oleje obsahují obě tyto třídy, tzv. multigrádové vícestupňové oleje, které běžně nabízí řada výrobců olejů. Zimní třídu poznáme podle označení „W“, což znamená winter. Čím nižší číslo, tím vyšší tekutost oleje i za nižších teplot a tudíž snadný start. Oproti tomu letní třída oleje zaručuje dostatečnost viskozitu – mazavost oleje při vysokých letních teplotách.