Drobné cestovatelské nemoci

Únava během aklimatizace

Velká změna teploty, nadmořské výšky nebo časový posun jsou velkými nápory na organismus, jakkoliv jste zkušení a drsní cestovatelé. Rychlé změny (nejen když přiletíte letadlem) mohou způsobit únavu, průjmy a náchylnost k jiným nemocem.
Obrana: první 2-3 dny v novém prostředí zvolnit.

Průjem

Průjem může být způsoben třeba i změnou klimatu nebo jiným olejem používaným ke smažení, než na jaký jste zvyklí. Nejčastějším důvodem je ale kontaminované jídlo a hlavně voda. Orientální průjem bývá doprovázen horečkou a má výbušný a křečovitý průběh.
Obrana: Z několika vlastních zkušeností vím, že na pravý orientální průjem nezabírá nic. Pokud ale budete mít mírnější formu průjmového onemocnění, můžete zkusit živočišné uhlí, nebo další léky doporučené lékařem. Vařená rýže je nejdostupnější dietní poprůjmová strava.

Lehký úpal nebo úžeh

Většina cestovatelů jede na dovolenou mezi květnem a říjnem. V těchto měsících je na mnoha místech po cestě mnohem větší horko než v nejparnějším českém létě. Slunce je ostřejší. Pálí i přes mraky (pokud ale nějaké jsou). Přitom chcete stihnout co nejvíce a běháte po městě nebo po horách i tehdy, kdy místní leží ve stínu a čekají na chladnější večer. Lehký úpal a úžeh jsou skoro nevyhnutelné.

Obrana a náprava: Hodně pijte. Po ledově studeném pití se budete mnohem více potit, než po vlažném. Kofein v nápojích dehydratuje, ale zároveň má mírné protiúžehové účinky. Noste na hlavě šátek nebo klobouk. Hlava odvádí přes 50% tělesného tepla – ve vedrech si ji polévejte vodou jako prevenci úpalu. Hodně pijte. Pobývejte co nejvíce v chladnu a stínu, dávejte si studené sprchy, spěte v mokrém tričku. Omezte pohyb v poledních vedrech. Dobře si naplánujte den, abyste poledne mohli trávit v klimatizovaném autobuse, v chladivém muzeu a podobně.

Opruzeniny a kožní vyrážky

Neprodyšné oblečení, horko, vlhko a pot mohou vyústit v různé druhy opruzenin a vyrážek, zejména na slunci a vzduchu nedostupných místech. Zřejmě se nevyhnou ani vám
Obrana a náprava: Hygiena je základním způsobem prevence. Mastičky a zásypy jsou k dostání i v těch nejméně vyvinutých zemích. Přesto bychom doporučovali zabalit si osvědčené mastičky s sebou do cestovní lékárničky.

Bolení v krku

Často ho způsobí studená klimatizace nebo průvan z větráku. Autobusy bývají někdy nastaveny na teplotu márnice. Časem si na to zvyknete, ale zpočátku si chraňte hlavu a krk šátkem.
Obrana a náprava: Přibalte si cucací bonbóny. V těžších případech, když nezaberou, nasaďte pastilky na bolest v krku, vitamíny a léky na tlumení bolesti.

Prasklá pata

V Česku chodíte v ponožkách a botách. Teď najednou jste dva týdny boso v sandálech, většinou v horku a prachu. Chodidlo tomu není přivyklé a může se stát, že vám – laicky řečeno – okorá a ztvrdne pata a vytvoří se v ní malé prasklinky, které ale mohou dost bolet.
Obrana a náprava: Namažte patu mastným krémem nebo olejem. Většina firem má speciální prostředky přímo na popraskané paty a vůbec péči o nohy, které dostávají v létě pořádně zabrat.

Nateklé nohy

S cestováním souvisejí i otoky nohou. Běžná cesta totiž představuje dlouhodobé strnulé sezení se svěšenými končetinami, často v omezeném prostoru. V důsledku zemské přitažlivosti dochází k většímu hromadění krve v dolních končetinách. Tím, že jsme v klidu, dochází navíc k oslabení funkce tzv. svalové pumpy (ta při chůzi podporuje návrat krve k srdci). Proudění krve také zhoršuje ohnutí v kolenou a tříslech, kde okolní tkáně tlačí na žíly. Důsledkem jsou oteklé kotníky a lýtka.

Pokud jste vystaveni i dalším rizikovým faktorům (kouření, obezita, hormonální léčba, některé jiné závažné nemoci nebo vrozené dispozice – zejména opakované žilní trombózy u blízkých příbuzných), pak jste ohroženi tvorbou trombů – krevních sraženin ve zpomaleně protékající žilní krvi. Bolest a otok končetiny se pak výrazně prohlubují.
Nohám samozřejmě nejvíce ulevíte, pokud si večer sednete do klidu a dáte je nahoru, nicméně ne vždy to zabere stoprocentně.

Obrana a náprava: Existuje velké množství přípravků, které jsou určené přímo pro unavené a oteklé nohy. Během cesty je ale dobré dodržovat základní pravidla:

  • Zkuste se alespoň jednou za každé 2 hodiny cesty dle možností protáhnout a projít.
  • Pravidelně cvičte nohama (i vsedě) – opakovaně ohýbejte a narovnávejte nohy v kolenou, kružte kotníky, skrčujte prsty.
  • Dodržujte pitný režim – 1,5 až 2 litry tekutin pomohou snížit hustotu krve a tím i sklon k jejímu srážení. Vyhněte se tvrdému alkoholu a kávě!

Pálení očí

Horko, sucho, ostré slunce, prach, vítr. Mohou vás bolet a pálit oči, v horším případě může přijít zánět spojivek.
Obrana a náprava: tmavé brýle, běžné kapky do očí. Zánět spojivek se léčí očními kapkami. Během zánětu je důležité nechat oči zcela v klidu. Nehrajte si tedy běhu zánětu spojivek s počítačem, ani se nedívejte na televize. Také se vyhýbejte čtení a všem činnostem kdy se namáhají oči. Pokud musíte jít ven, vycházejte pouze ze silnými slunečními brýlemi. Oči jsou totiž při zánětu spojivek velmi citlivé na jakékoliv světlo.

Opar

Ten, kdo jednou měl opar, má v sobě jeho virus už napořád. Ale opar se znovu objeví, jen když je organismus oslaben. To může být právě při únavě z cestování. Opar (herpes) může mít řadu typů. Nejzávažnější z nich je pásový opar. Herpes simplex virus vytváří nejčastěji opar na rtu, může se ale objevit i jinde na kůži. Opary na rtech i pásový opar se objevují nejčastěji po horečnatém onemocnění, které oslabilo imunitní systém. Viry, přežívající v latentním stavu v nerovových buňkách, se pomnoží a vyvolají typické puchýřky.

V těchto puchýřích zmnožené viry se při škrábání roznášejí na další části těla. K přenosu mezi osobami dochází fyzickým kontaktem. Jako první příznaky pozorujeme na postižených místech svědění, případně mravenčení se sníženou citlivostí na dotek. Krátce nato se objeví svědivé a pálící puchýře. Tyto puchýřky vytvoří po několika dnech červeně hnědou krustu, která po čase sama odpadne, předčasné odloupnutí bolí a krvácí.
Náprava: Vezměte si sebou mast na opary, vhodným pomocníkem je i homeopatie.

Zdroj: Hedvabnastezka.cz